Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W jaki sposób uporządkować reklamy w Jarosławiu? "Chcemy promować dobre przykłady i się na nich wzorować"

Kamil Jaworski
Kamil Jaworski
- Nie chcemy narażać przedsiębiorców na koszty, nie chcemy utrudniać im działalności. Ale z drugiej strony bardzo zależy mi na estetyce miasta - mówi radna Dorota Batiuk-Jankiewicz.
- Nie chcemy narażać przedsiębiorców na koszty, nie chcemy utrudniać im działalności. Ale z drugiej strony bardzo zależy mi na estetyce miasta - mówi radna Dorota Batiuk-Jankiewicz. fot. Kamil Jaworski
Kwestia chaosu reklamowego to problem wielu miast, nie tylko Jarosławia. W naszym mieście tą sprawą zajmie się komisja złożona m.in. z radnych i urzędników ratusza. Jej przewodnicząca, radna Rady Miasta Jarosławia Dorota Batiuk-Jankiewicz mówi, że porządkowanie reklam musi być wspólnym celem wszystkich mieszkańców i nie wszystkie problemy trzeba rozwiązywać nakazami czy zakazami.

Komisja zbierała się już na dwóch roboczych spotkaniach, ale potem jej prace przerwał wybuch pandemii. W jej skład weszli m.in. radni i urzędnicy UM. Do prac w komisji zostali zaproszeni też przedstawiciele instytucji kultury, ale lista jej członków pozostaje otwarta.

Radna rady miasta Dorota Batiuk-Jankiewicz mówi, że sprawa ta musi być rozwiązana tak, aby nie dokładać kolejnych problemów przedsiębiorcom, którzy i tak mają ogromne kłopoty przez pandemię koronawirusa.

- Moją ambicją jest to, aby w tej kadencji tę sprawę jakoś rozwiązać. Sama prowadzę firmę i wiem jak trudne teraz są czasy dla nas wszystkich. Nie chcemy narażać przedsiębiorców na koszty, nie chcemy utrudniać im działalności. Ale z drugiej strony bardzo zależy mi na estetyce miasta i będę dążyć do tego, aby zmierzyć się chociażby z poniszczonymi lub "nieaktualnymi" reklamami. Mamy w mieście sporo reklam, które są pozostałością po nieistniejącej działalności. Uporanie się z nimi byłoby już małym krokiem ku poprawie. Mam nadzieję, że na wiosnę komisja będzie mogła się spotkać w normalnej formie, a jeśli nie, będziemy pracować zdalnie

- mówi Dorota Batiuk-Jankiewicz.

W Jarosławiu pojawiają się już dobre rozwiązania w kwestii reklam m.in. na Rynku

Z kwestią estetyki i uporządkowania chaosu reklamowego mierzy się w Polsce wiele miast. Podejmowane są tzw. uchwały krajobrazowe, które określają zasady i warunki sytuowania tzw. obiektów małej architektury czy tablic reklamowych. Takich rozwiązań będzie potrzebował także Jarosław, szczególnie w obrębie Rynku, który jest teraz modernizowany. Uporządkowanie tej kwestii, łącznie z modernizacją Rynku, może przynieść najważniejszemu miejscu w Jarosławiu same korzyści.

- Jako komisja zdefiniowaliśmy główne problemy i stwierdziliśmy, że nie wszystkie trzeba rozwiązywać nakazami, czy zakazami. Do projektu uchwały regulującej kwestie reklam na obszarze miasta jeszcze długa droga, ale według mnie trzeba zacząć od podstaw, czyli edukacji. Na początek powinniśmy się porozumieć z przedsiębiorcami, uświadamiać, że porządkowanie reklam może być naszym wspólnym celem. Chcemy promować dobre przykłady i się na nich wzorować

- wyjaśnia radna.

Jednym z dobrych przykładów, estetycznych rozwiązań w projektowaniu z myślą o jarosławskim Rynku, są nowe szyldy Jarosławskiego Ośrodka Kultury i Sztuki na kamienicy Rynek 6, gdzie znajduje się księgarnia i galeria sztuki, należące do JOKiS.

- Już dziś mamy pewne obowiązujące regulacje dotyczące wyglądu reklam chociażby w obrębie Parku Kulturowego, ale nie wszyscy się do nich stosują. Sądzę, że nie wynika to ze złej woli, ale raczej z braku świadomości. Dlatego uważam, że prace naszej komisji powinny iść w tym kierunku, aby informować właścicieli nieruchomości, a także przedsiębiorców działających i rozpoczynających działalność w obrębie Rynku o tych wymogach i aby coraz więcej tych zapisów było realizowanych

- zaznacza Dorota Batiuk-Jankiewicz.

Jarosław jak wiele innych miast, bardzo potrzebuje poprawy estetyki w tym zakresie, mimo pojawiających się dobrych przykładów.

- Mamy w Jarosławiu wiele zabytkowych kamienic, ulic i osi widokowych,które wiele tracą przez krzykliwe szyldy. Poprawy estetyki oczekują mieszkańcy. Przedsiębiorcy, którzy zaczną dostrzegać tę potrzebę i nie będą nas bombardować pstrokatymi reklamami mogą zyskać więcej niż ci, których reklamy spotykamy na każdym skrzyżowaniu - uważa radna.

Remont płyty rynku w Jarosławiu z drona:

od 12 lat
Wideo

Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaroslaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto