Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bieszczady też zasługują na kolej. Na bieszczadzkich liniach będzie normalny ruch pociągów!

Dorota Mękarska
Dorota Mękarska
Polska Press/Waldemar Wylegalski
Pierwszej Węgiersko-Galicyjskej Kolei Żelaznej „stuknęło” 150 lat. Jubileusz obchodzono, zastanawiając się, czy linia 107 przetrwa do następnych okrągłych jubileuszy.

Linia została oddana do użytku w 1872 roku. Miała 266,3 km długości. Połączyła przez Przełęcz Łupkowską Budapeszt z Twierdzą Przemyśl oraz Lwowem. Sama w sobie stanowiła najnowszą zdobycz inżynierii, o czym zaświadcza tunel przez Przełęcz Łupkowską, i spowodowała skok cywilizacyjny terenów, przez które przebiegała.

Jubileusz 150-lecia linii obchodzono w ostatni weekend w Zagórzu. Obchody zainaugurowała konferencja, podczas której dyskutowano o roli kolei, w tym o linii 107 i 108.

– To smutny paradoks historyczny, że o bieszczadzkich szlakach kolejowych przypominamy sobie przy okazji kataklizmów, bo tak było w 2010 roku kiedy to powódź zmyła most na rzece Poprad – przypomina Jerzy Zuba z Urzędu Miasta i Gminy w Zagórzu. – Na linię 107 został wtedy skierowany cały ruch cargo na południe Europy, ale gdy most odremontowano, linia znowu poszła w zapomnienie W przypadku linii 108 w związku z kryzysem migracyjnym wywołanym wojną na Ukrainie, zaistniała pilna potrzeba relokacji uchodźców i w ciągu 20 dni kolejarze z Zagórza, musieli nadrobić 30 lat zaniedbań, doprowadzając do prowizorycznego udrożnienia tej linii. Z wypowiedzi na konferencji wynika, że jest wola, by linia 108 odzyskała możliwość normalnego funkcjonowania.

Linia 107 cały czas jest przejezdna dzięki staraniom kolejarzy z PKP PLK w Zagórzu oraz kolejowych aktywistów. Została zamknięta w 2011 roku, ale pociągi wróciły na tory w 2015 roku, lecz kursowały tylko do 2017 roku. Od 3 lat odbywa się na niej w czasie wakacji skromny ruch pociągów pasażerskich, który jest możliwy dzięki urzędowi marszałkowskiemu, powiatowi sanockiemu, gminom Zagórz i Komańcza.

– Jest najwyższy czas, aby odbywał się tu normalny ruch pociągów. Nie wykazujemy się żadną roszczeniową postawą – uważa Jerzy Zuba. – Jeżeli w Rzeszowie jest więcej niż 20 par pociągów, to my w Bieszczadach zasługujemy na minimum siedem, co zapewniały nam władze w okresie PRL. To, myślę, jest jakiś punkt odniesienia.

– Linia 107 biegnie swoistą granicą pomiędzy Karpatami zachodnimi a wschodnimi, łączy również Polskę ze Słowacja, przez kolejowe przejście graniczne, co jest dla nas ważne ze względów turystycznych – podkreśla Roman Bzdyk, wójt gminy Komańcza.

– Chcielibyśmy wypromować pociąg turystyczny, we współpracy z powiatem bieszczadzkim, gminą Zagórz oraz Chyrowem na Ukrainie i Medzilaborcami na Słowacji. Pociąg zatrzymywałby się w każdej z tych miejscowości. Bardzo zależy nam też na tym, by w końcu towarowe pociągi jeździły po tej linii, by odciążyć drogi bieszczadzkie od wywożonego stąd drewna i kamienia.

W obchodach jubileuszu uczestniczył sam prezes spółki PKP PLK. Ireneusz Merchel. Docenił starania kolejarzy i kolejowych aktywistów w utrzymaniu przejezdności linii kolejowych w Bieszczadach.

– Tory, które były prawie zdewastowane, dzięki temu udało się utrzymać – zauważył prezes. – Powiem to, co usłyszałem od marszałka województwa, że chce tu zorganizować całotygodniowe przewozy, nie tylko w wybrane dni. Dzięki temu zyska gmina, zyska społeczeństwo lokalne i turyści.

– Obecnie obie zapomniane wcześniej linie zyskują na znaczeniu – zaakcentował starosta sanocki Stanisław Chęć, dziękując za deklaracje.

Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP PLK, w Komańczy podkreślał, że jest wola, by utrzymać bieszczadzkie linie kolejowe przy życiu
Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP PLK, w Komańczy podkreślał, że jest wola, by utrzymać bieszczadzkie linie kolejowe przy życiu Dorota Mękarska
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Bieszczady też zasługują na kolej. Na bieszczadzkich liniach będzie normalny ruch pociągów! - Nowiny

Wróć na jaroslaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto