Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zabytkowy dworzec kolejowy w Radymnie został zmodernizowany. Od dziś jest otwarty dla podróżnych

Klaudia Oronowicz-Chudzik
Klaudia Oronowicz-Chudzik
Dziś pierwsi podróżni mogli skorzystać z dworca PKP w Radymnie otwartego po przebudowie. Dworzec pochodzący z 1898 roku został odnowiony z dbałością o historyczne detale, przy jednoczesnym wprowadzeniu współczesnych standardów. Wprowadzono szereg usprawnień i zabezpieczeń. Łączny koszt inwestycji to ponad 6 mln złotych brutto. Modernizacja obiektu została dofinansowana ze środków unijnych.

Przebudowa dworca w Radymnie rozpoczęła się jesienią 2019 roku i jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Modernizacja obiektu została dofinansowana ze środków unijnych, w kwocie około 5 mln złotych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

– Fundusze Unijne poprzez znaczne dofinansowanie różnego rodzaju projektów kolejowych przyczyniają się do poprawy oblicza polskiej kolei. Równolegle widać wpływ środków UE na poprawę wizerunku mniejszych miejscowości, w których obiekty infrastruktury kolejowej, niejednokrotnie o znaczeniu historycznym, często podkreślają wyjątkowy charakter zabudowy miejskiej. Takim przykładem jest otwierany dzisiaj dworzec w Radymnie, zmodernizowany dzięki środkom z POIiŚ

– mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Dworzec w Radymnie łączy w sobie historię i teraźniejszość

Przez półtora roku pochodzący z 1898 roku dworzec wraz z najbliższym otoczeniem przeszedł prawdziwą metamorfozę z poszanowaniem dla jego historycznego charakteru. Renowacji poddano elewacje budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Dzięki badaniom przywrócono im oryginalny kolor. Na wzór historycznej odtworzono też stolarkę okienną i drzwiową, a także poszycie dachowe wykonane z tzw. dachówki romańskiej. Uwagę przyciąga również semaforowo zawieszony zegar umieszczony na elewacji budynku od strony peronów.

– Dworzec w Radymnie to kolejny już budynek na kolejowej mapie Polski, który łączy w sobie historię i teraźniejszość. Obiekt odzyskał historyczny blask przy jednoczesnym zachowaniu współczesnych standardów związanych z ekologią, bezpieczeństwem i dostępnością. Koszt zakończonej inwestycji to ponad 6 mln złotych

– mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Projekt przebudowy obiektu opracowała pracownia projektowa An Archi Group Sp. z o.o., a wykonawcą prac była firma TEXOM Sp. z o.o.

Komfort podróżnych

W ramach przebudowy, poza poprawą wyglądu, zadbano również o komfort podróżnych, w tym w szczególności osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Na dworcu zlikwidowano bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień, takich jak: ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy mapy dotykowe z planami dworca.

Ekologia i bezpieczeństwo

Na dworcu zamontowano energooszczędne oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Natomiast w celu ograniczenia strat ciepła wykonano ocieplenie budynku od wewnątrz oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. W celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody zamontowane w budynku urządzenia i systemy będą nadzorowane przy pomocy systemu BMS (Building Management System). Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – poprawie uległo bezpieczeństwo osób i mienia.

Wnętrze budynku

Najważniejszą przestrzenią jest hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni, w sąsiedztwie którego zlokalizowano toalety, a także powierzchnię, na której w przyszłości będzie działać prowadzona przez samorząd lokalny instytucja społeczno-kulturalna. Wykończenie przestrzeni holu łączy w sobie elementy historyczne ze współczesnymi, co daje interesujący efekt wizualny. Oprócz ławek, gablot na rozkład jazdy, elektronicznych tablic przyjazdów i odjazdów pociągów, systemu informacji głosowej, szczególną uwagę zwraca odtworzona na wzór oryginalnej posadzka ceramiczna złożona z białych i czerwonych płytek układanych w karo z interesującym wzorem ornamentalnym na brzegach. Z kolei ściany pomalowano na kolor jasnego beżu, a w górnej ich części przywrócono obicie wykonane z desek.

Otoczenie dworca

Na nowo wykonano nawierzchnię chodników i parkingu, na którym wyznaczono 23 miejsca postojowe, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami i jedno do postoju chwilowego. W sąsiedztwie elewacji wschodniej budynku zamontowano stojaki rowerowe. Całość nowej aranżacji terenu dopełniają elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie, balustrady) oraz uporządkowane tereny zielone.

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaroslaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto