Urządzenie skanuje pomieszczenie, potrafi wykryć przeszkody i dzięki temu osoba trzymająca się robota, może bezpiecznie przejść przez różne pomieszczenia.
- Nasz projekt jest o tyle innowacyjny, że daje szansę na poruszanie się w ciągle nowych miejscach i stale zmieniających się środowiskach. Skanery i czujniki, w jakie wyposażony jest robot pozwalają na ciągłą weryfikację danego pomieszczenia i wykrywanie potencjalnych przeszkód
– tłumaczy Łukasz Pytlowany, uczeń klasy II w zawodzie technik elektronik.
- Obecnie projekt jest w fazie badań i programowania. Udało się zaprogramować i z sukcesem uruchomić skaner laserowy LIDAR, dzięki czemu urządzenie rysuje mapę pomieszczenia i wykrywa znajdujące się w nim obiekty, zarówno statyczne jak i będące w ruchu, traktując je jako przeszkody do pokonania – dodaje Mateusz Skupień, uczeń klasy II w zawodzie technik informatyk.
fot. archiwum uczniów
Dodatkowo dzięki czujnikom, robot wykrywa czy osoba prowadzona trzyma się uchwytu. Jeśli tak nie jest, urządzenie wysyła sygnał ostrzegawczy. Uczniowie dodają, że pierwsze próby zakończyły się sukcesem. Po zasłonięciu oczu, można było bezkolizyjnie poruszać się po różnych pomieszczeniach.
Serce robota znajduje się w obudowie wykonanej z pleksiglasu. Jest on wyposażony w dwa silniki zamontowane na dwóch kołach napędowych z wewnętrzną przekładnią oraz wbudowanymi czujnikami.
- Do budowy wykorzystano też koła mocowane do silników oraz jedno koło, które zapewnia stabilne podparcie całego robota oraz umożliwia wykonywanie manewrów
- opowiada Mateusz Żuk, uczeń II klasy w zawodzie technik elektronik.
Wewnątrz znajduje się skomplikowany układ sterujący robotem, nad którym pracowali uczniowie. Opisali nam oni szczegółowo na jakiej zasadzie działa robot, który jest wyposażony w dwa rodzaje czujników. Jeden z modułów skanuje pomieszczenia, dzięki temu na bieżąco może być tworzona mapa przejazdu.
- Skaner laserowy LIDAR ma wiele zastosowań. Jednym z nich jest wykrywanie przeszkód, znajdujących się na potencjalnej drodze robota. Kolejnym zadaniem jest wykrywanie ścian podczas tworzenia mapy miejsca, w którym robot będzie pracował - wyjaśnia Matuesz Żuk.
Dyrektor ZSTiO Adam Tomaszewski podkreśla, że szkoła zawsze stara się stawiać na rozwój umiejętności praktycznych uczniów i kłaść nacisk na rozwój najnowszych technologii.
- Angażuje uczniów z różnych kierunków kształcenia do tworzenia innowacyjnych, nowatorskich projektów, które następnie z sukcesami biorą udział w wielu konkursach i olimpiadach ogólnopolskich. Zawsze wspieramy taką aktywność uczniów, tym bardziej, że rokrocznie wielu z nich uzyskuje tytuł laureatów i finalistów olimpiad zdobywając indeksy na renomowane uczelnie wyższe
– mówi Adam Tomaszewski.
Uczniowie pracują pod opieką nauczycieli przedmiotów zawodowych: Wiesława Zięby, Krzysztofa Żołyniaka oraz Mariusza Skupienia. Planują kolejne testy robota. - Jeżeli te próby się powiodą, w dalszym rozwoju projektu będziemy się starać o opatentowanie naszego wynalazku – wyjaśniają.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?