Ja to się stało, że Szkoła Podstawowa nr w Jarosławiu dołączyła do projektu w lutym 2021 roku? Jakie są podstawowe założenia koncepcji "Budzącej się szkoły"? - Nauczyciele przeszli z sukcesem cały proces rekrutacji i według opracowanego planu rozwoju, budują nową koncepcję szkoły. Szkoły ukierunkowanej na ucznia, nauczyciela i rodzica, tak by wszystkie te podmioty szkolne miały realny wpływ na szkolną edukację. Komunikacja między nauczycielami a uczniami, nauczycielami i rodzicami nie może polegać tylko na przekazywaniu informacji. Komunikacja w naszej szkole to budowanie więzi i życzliwych relacji. Stawiamy mocno na pracę grupową i zespołowe działanie - podkreśla Grażyna Sobczuk, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 4 w Jarosławiu.
Szkoły znajdujące się w tym projekcie, kierują się pewnym szczególnymi zasadami w podejściu do ucznia i procesu nauki i wychowania. Określa je tzw. misja "Budzącej się szkoły". Jakie cele stawia przed sobą jarosławska "czwórka"?
- Cele, które sobie wyznaczyliśmy są SMART – konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne iokreślone w czasie. Uda nam się je zrealizować. Mamy doświadczenia we wdrażaniu indywidualnych programów autorskich i innowacji, w projektowaniu i wdrażaniu różnotematycznych projektów i konkursów. W nowej koncepcji szkoły nacisk położymy na doświadczenia, eksperymenty i zabawowe formy uczenia się. Rozwijać będziemy i podtrzymywać w uczniach poczucie własnej wartości i sprawstwa poprzez możliwość ich udziału w autorskich przedsięwzięciach, programach, wolontariacie i akcjach społecznych - zaznacza Grażyna Sobczuk.
Zasady oceniania uczniów w budzących się szkołach, nie ograniczają się jedynie to wystawiania ocen w postaci cyfry. Istotne jest także wyróżnianie wszystkich uczniów w szkolnych konkursach, ponieważ każdy wkłada w pracę tyle, ile potrafi i według tych zasad, należy to doceniać.
- Wdrożymy tutoring rówieśniczy, ocenianie kształtujące w klasach starszych i pełne zasady oceniania opisowego na I etapie edukacyjnym. Doceniamy każdego ucznia, nie tylko najzdolniejszych, bo wkład każdego dziecka musi być doceniony. Dlatego np. w różnych konkursach, wszystkie dzieci dostają w naszej szkole dyplomy i stają do pamiątkowego zdjęcia publikowanego na forum szkoły. Duży nacisk kładziemy na wspieranie procesów adaptacyjnych uczniów klas 0 i I oraz procesy integracyjne uczniów starszych po powrocie do szkoły z nauczania zdalnego. Zmniejszamy ilość zadań domowych na rzecz, pracy domowej wielotematycznej do wyboru przez ucznia
- dodaje.
Misja "Budzącej się szkół", polega na tym aby wspomagać osoby, które inspirują pozytywne zmiany w szkole i wprowadzają je w życie. Chodzi o wspieranie najlepszych praktyk i stawianie na potencjał nauczycielek i nauczycieli.
- Jesteśmy szkołą, w które nauczyciele nie boją się zmian. Niezależnie od tego, jak daleko już zaszliśmy, zawsze jesteśmy gotowi uczyć się, zdobywać nowe doświadczenia i wdrażać nowe pomysły i metody pracy. Ciągle myślimy o tym jak to będzie, jak już wszystkie dzieci wrócą do nauczania stacjonarnego - mówi Grażyna Sobczuk.
Jakie konkretne przykłady z życia szkoły można wymienić, aby zobrazować to w jaki sposób można urozmaicać szkolne zajęcia tak, aby były one bardziej atrakcyjne dla uczniów? - My nauczyciele musimy być dla nich atrakcyjni w podejściu do nauczania. Korzystamy z aplikacji Instaling w nauczaniu języka angielskiego. W ramach np. projektu „I ty możesz być autorem książki” drukujemy uczniowskie opowiadania, baśnie i komiksy. Uczymy od klas najmłodszych gry w szachy, kodowania i podstaw robotyki z wykorzystaniem klocków LEGO i Ozobotów. W zajęcia przyrodniczo-matematyczne wplatamy praktyczną naukę języka angielskiego. Na religii z radością uczą się dzieci po angielsku śpiewać gospel - wymienia dyrektorka SP nr 4 w Jarosławiu.
Aby rozwijać pasje uczniów, trzeba prowadzić wiele zajęć pozalekcyjnych, które będą oferować im możliwość korzystania z ciekawych from spędzania czasu. Co ważne, to właśnie uczniowie mają bardzo ważny głos co do tego, jaka ma być tematyka takich zajęć.
- Szeroki wachlarz zajęć i projektów pozalekcyjnych daje możliwości wszystkim uczniom rozwijania talentów, pasji i zainteresowań. To sami uczniowie decydują o udziale w wybranych zajęciach, oni też mają wpływ na powstawanie nowych. Inicjatywa musi być w dużej mierze po stronie uczniów, żeby sami decydowali w czym biorą udział, żeby byli kreatywni i twórczy. Stawiamy na projekty uczniowskie, słuchamy ich pomysłów i nierzadko decydujemy się być krok za dzieckiem niż krok przed nim - wyjaśnia Grażyna Sobczuk.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?