Requiem d-moll w Kolegiacie pw. Bożego Ciała w Jarosławiu [WIDEO, ZDJĘCIA]

Klaudia Oronowicz
Klaudia Oronowicz

Wideo

Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Requiem d-moll Mozarta, wybrzmiało wczoraj w jarosławskiej Kolegiacie. Kompozycję, pod batutą Moniki Bachowskiej (urodzonej w Jarosławiu) zaprezentował: Chór „Insieme” Zespół Wokalny „Luna Plena” Orkiestra „Fresco Sonare” oraz soliści: Katarzyna Guran, Ilona Szczepańska, Bartłomiej Chorąży, Oskar Koziołek–Goetz. Koncert odbył się w ramach Festiwalu Muzyki Fortepianowej, który zorganizowało Centrum Kultury i Promocji w Jarosławiu.

Requiem d-moll

Requiem d-moll KV 626 (msza żałobna) Wolfgang Amadeus Mozart napisał w 1791 roku. To jeden z jego największych utworów sakralnych, a zarazem jest jego ostatnią, niedokończoną kompozycją.

O wykonawcach

Stowarzyszenie Młodzieżowa Orkiestra Kameralna Fresco Sonare

Fresco Sonare (Młodzieżowa Orkiestra Kameralna) istniejąca w Krakowie od 1997 roku. Cechy szczególne: profesjonalizm, młodość, pasja i potencjał. Od samego początku działalności związana jest z Krakowem i z dyrygent Moniką Bachowską, która prowadzi zespół od pierwszej próby aż do dziś.

Nazwa Fresco Sonare jest nieprzypadkowa. Orkiestra mimo 20-letniego już istnienia w krajobrazie muzycznym Krakowa wciąż charakteryzuje się świeżym brzmieniem, młodzieńczą pasją i energią. Porozumienie i przyjaźń między muzykami i dyrygent zespołu zaowocowały profesjonalizmem i nigdy niesłabnącą radością grania. Do Fresco należą zarówno instrumentaliści, którzy na co dzień pracują w zawodzie, muzycy, dla których próby orkiestry to odpoczynek po pracy poza branżą muzyczną a także pasjonaci, dla których Fresco stanowi jedyny kontakt z muzyką . Łączy ich bezinteresowność i pasja, które sprawiają, że Fresco Sonare pod batutą Moniki Bachowskiej jest orkiestrą o specyficznym, rodzinnym klimacie.

Fresco Sonare usłyszeć można zarówno w muzyce klasycznej jak i repertuarze kompozytorów współczesnych, również w muzyce filmowej, teatralnej oraz rozrywkowej, orkiestra posiada też nagrania w archiwum Programu 2 Polskiego Radia.

Na przestrzeni lat orkiestra współpracowała m.in. z Chórem Polskiego Radia, Krzysztofem Pendereckim, Paullem Esswoodem, Brianem Kayem, Henningiem Vossem, londyńskim chórem ,,East Sussex Bach Choir”, Kantorei St. Michaelis Lűneburg, chórem Insieme, aktorami Teatru Gardzienice oraz wybitnymi solistami: Jorge Cardoso, Kają Danczowską, Elżbietą Stefańską, Tomaszem Strahlem, Klaudiuszem Baranem, Łukaszem Długoszem, Michałem Białko, Michałem Nagy, Piotrem Tarcholikiem, Mariuszem Pędziałkiem, Waldemarem Malickim, Grzegorzem Turnauem, Stanisławem Sojką, Renatą Przemyk.

Fresco Sonare koncertuje w m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Muzeum Narodowym w Krakowie, Radiu Kraków, na Akademii Muzycznej, w Teatrze Groteska i w znanych krakowskich kościołach: św. Katarzyny, OO. Bernardynów, OO.Franciszkanów i Ss. Norbertanek na Salwatorze oraz w Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki, które objęło patronat nad zespołem.

Chór Insieme (wł. razem) – krakowski chór mieszany, działający od września 2015 r. pod kierownictwem dr hab. Moniki Bachowskiej. Członkami chóru są uczniowie i absolwenci szkół muzycznych oraz chórzyści amatorzy z wieloletnim doświadczeniem. Zespół zadebiutował w listopadzie 2015 r., wykonując kantatę „Nun danket alle Gott” BWV 192 J. S. Bacha. Następnie, na zlecenie TVP Kraków, nagrał krótki program kolędowy, który został wyemitowany w święta Bożego Narodzenia. Insieme sięga po literaturę chóralną od renesansowej po współczesną, prezentując słuchaczom różnorodne style i formy muzyki a cappella oraz wokalno-instrumentalnej. W czerwcu 2016 r. podczas festiwalu „Muzyczna Korzkiew”, chór wykonał „Petite Messe Solennelle” G. Rossiniego, zaś w maju 2017 r. śpiewacy Insieme wystąpili w składzie FMF Youth Choir na koncercie „Młodzi na poważnie: Star Wars” w ramach 10. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. W czerwcu 2018 r. chór wystąpił ponownie na festiwalu w Korzkwi, dokonując prawykonania dzieła „Missa propria in honorem Sancti Joannis Baptistae” Renāte Stivriņy oraz antyfony „In Paradisum” Janusza Krzysztofa Korczaka. W dotychczasowej działalności chór zrealizował nagrania do czterech płyt: „Cicha Noc: Koncert Kolęd Macieja Małeckiego” (wyd. Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”), „René de Boisdeffre: Choral Works” (World Premiere Recording, wyd. Acte Préalable), „Feliks Nowowiejski – Dzieła chóralne. Kolędy i pastorałki” (wyd. PWM Edition) oraz „Opera Omnia Saecularia 2” (World Premiere Recording, wyd. Acte Préalable) z kompozycjami Ottona Mieczysława Żukowskiego. W czerwcu 2019 r. zespół zdobył Złoty Dyplom na Krakowskim Festiwalu Sakralnej Muzyki Chóralnej Cracovia Sacra, zaś w grudniu 2020 r. Grand Prix XII Ogólnopolskiego Turnieju Chórów o Kryształowe Serce Chełmińskiej Jesieni. Insieme od początku istnienia działa pod patronatem Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”.

Monika Bachowska – dyrygent, chórmistrz, pedagog.

Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie, a w 2016 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dyscyplinie dyrygentura na UMFC w Warszawie. Pracuje z chórami i orkiestrami – dziecięcymi, młodzieżowymi, zawodowymi. Jako śpiewaczka i dyrygentka współpracowała z Chórem Polskiego Radia w Krakowie. Jako dyrygent współpracowała z orkiestrami: CORda Cracovia, Sinfonietta Cracovia, orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, orkiestrą UMFC w Białymstoku. Na zamówienie Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie stworzyła FMF Youth Orchestra – zespół złożony z najzdolniejszych uczniów krakowskich szkół muzycznych oraz studentów Akademii Muzycznej, który pod jej batutą występuje corocznie na scenie tego międzynarodowego festiwalu. Od roku 2012 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w ramach programu edukacyjnego prowadzi Lusławicką Orkiestrę Talentów, z którą wystąpiła m. in. w Teatrze Wielkim w Warszawie oraz nowej siedzibie NOSPR w Katowicach. W 2014, 2016, 2018 nakładem wytwórni DUX ukazały się nagrania płytowe orkiestry kończące trzy edycje programu.

Jako dyrygentka współpracowała z takimi postaciami świata muzyki jak: Krzysztof Penderecki, Maciej Małecki, Maciej Zieliński, Jacek Kaspszyk, Tadeusz Strugała, Marek Moś, Łukasz Borowicz, Paul Esswood, Jorge Cardoso, Kaja Danczowska, Elżbieta Stefańska, Daniel Stabrawa, Agata Szymczewska, Marcin Dylla, Tomasz Strahl, Klaudiusz Baran, Stefan Kamasa, Jerzy Kosmala. W swoim dorobku Monika Bachowska posiada również nagrania dla Programu 2 Polskiego Radia oraz współpracę z Dynamic Music Partners – kolektywem kompozytorskim tworzącym muzykę filmową dla Warner Bros.

Od 1998 roku prowadzi Młodzieżową Orkiestrę Kameralną Fresco Sonare, wykonując kompozycje różnych epok oraz gatunków muzycznych, a od 2015 – Chór Kameralny Insieme. Na początku 2018 roku ukazały się trzy płyty chóru. Pierwsza z nagraniem kolęd Feliksa Nowowiejskiego, zamówionej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i wydane przez wytwórnię DUX; następne z muzyką chóralną Rene de Boisdeffre oraz Ottona Mieczysława Żukowskiego wydanej przez wytwórnię Acte Prealable.

W 2008 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Krakowa za szczególne osiągnięcia w pracy dydaktycznej, a w 2017 Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, w 2018 „Honoris Gratia” Zasłużony dla Miasta Krakowa.

Od października 2017 roku pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

Ilona Szczepańska – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Wokalno – Aktorskim (kierunek: Wokalistyka), w klasie śpiewu solowego prof. Agnieszki Monasterskiej (studia I i II stopnia – z wyróżnieniem). Ukończyła również kierunek: Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuki Muzycznej na Wydziale Twórczości,

Interpretacji i Edukacji Muzycznej (studia I stopnia). Wokalistka, dyrygent chóralny i pedagog. Śpiewaczka Capelli Cracoviensis. W swoim dorobku artystycznym ma na koncie m.in. wykonanie partii solowych w polskim prawykonaniu w The Sacred Concerts Duke’a Ellingtona z towarzyszeniem Chóru i Big Bandu Akademii Muzycznej w Krakowie, pod kierunkiem Wojciecha Groborza, na zakończenie Międzynarodowego Festiwalu Ady Sari w Nowym Sączu w maju 2011 r. Także udział solowy w kantacie jazzowej Joachima Mencla Miłość mi wszystko wyjaśniła, wraz z Chórem, Orkiestrą Kameralną oraz studentami Katedry Muzyki Współczesnej i Jazzu Akademii Muzycznej w Krakowie, pod kierunkiem prof. Stanisława Krawczyńskiego podczas Światowych Dni Młodzieży 2016, razem z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Chórem Chłopięcym Filharmonii Krakowskiej, kwiatem polskiego jazzu oraz gwiazdami scen rozrywkowych, takimi jak Ewa Bem i Mieczysław Szcześniak w lipcu 2016 r. – pod kierunkiem prof. Stanisława Krawczyńskiego. Do największych osiągnięć wokalnych zalicza partię Dydony w scenicznej adaptacji opery Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella, będącej produkcją Capelli Cracoviensis, w reżyserii i choreografii Natalii Iwaniec, w sierpniu 2019 r. Dotychczas współpracowała m.in. z takimi dyrygentami jak: Fabio Bonizzoni, Ottavio Dantone, Paul Esswood, Vincent Dumestre, Kai Wessel, Robert Hollingworth oraz Jan Tomasz Adamus. Wzięła również udział w prestiżowych festiwalach muzycznych, takich jak: Misteria Paschalia, Opera Rara, Händel – Festspiele Halle i Festiwal Bachowski w Świdnicy. W życiu zawodowym oddaje się także pracy pedagogicznej, czerpiąc z tego wielką przyjemność. Możliwość prowadzenia chóralnego zespołu amatorskiego pomogła jej rozbudzić zamiłowanie do zbiorowej emisji głosu, co w rezultacie doprowadziło do współpracy z wieloma instytucjami artystycznymi, m.in. z Akademią Muzyczną w Krakowie oraz Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. Od roku 2018 pełni funkcję instruktora wokalnego Chóru Psalmodia Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie. Oprócz rozwoju artystycznego w dziedzinie śpiewu klasycznego znajduje również czas na twórczość związaną ze śpiewem rozrywkowym, a muzyka jazzowa jest jej ogromną pasją.

Katarzyna Guran – sopran

Jest absolwentką OSM II st. w Przemyślu w klasie skrzypiec a także PSM II st.

W klasie śpiewu dr Olgi Popowicz. W 2013 r. ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w

Krakowie na wydziale wokalno – aktorskim w klasie śpiewu dr Ewy Wolak.

Swój warsztat wokalny doskonaliła na licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem znakomitych profesorów. Kameralistka i solistka Filharmonii Krakowskiej.

Koncertowała z licznymi orkiestrami scen polskich a także brała udział w wielu festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. W 2010 r. zadebiutowała w koncertowym wykonaniu „Parsifala” Ryszarda Wagnera, pod dyrekcją Gabriela Chmury jako jedna z Kobiet Kwiatów. W 2012 r. wystąpiła w „Czarodziejskim flecie” W. A. Mozarta w roli Papageny wystawianym w Operze Krakowskiej.

Jako solistka i kameralistka dokonała licznych nagrań z muzyką dawną oraz współczesną.

Od 2014 r. współpracuje z Teatrem Muzycznym „IWIA” gdzie występuje

w spektaklach i rewiach operetkowych. Od 2015 roku współpracuje z Męskim Oktetem Wokalnym Filharmoników Krakowskich. W 2019 roku wystąpiła w spektaklu operowym „Cassandra & Just” w reżyserii Tomasza Cyza realizowanym w ramach festiwalu Opera Rara.

Artystka z powodzeniem wykonuje muzykę Stanisława Moniuszki. Odbyła liczne recitale pieśni m.in. Inaugurowała Rok Moniuszkowski w Ciechanowie oraz Royal Opera Festiwal czy realizowała partie Zofii w operze „Halka”. Wokalistka zespołu „Nocą Umówieni”.

Bartłomiej Chorąży

Doświadczenie koncertowe powiększa z każdym miesiącem, zarówno podczas występów solowych jak i w enseblach. Występował podczas wielu festiwali, w tym między innymi na Festiwalu Misteria Paschalia – wykonując dzieła z Polskiej i Angielskiej literatury baroku, Actus Humanus – wykonując dzieła Bartłomieja Pękiela, czy trzykrotnie podczas Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego – prezentując wraz z Ensemblem Cracow Royal Singers dzieła Polskich mistrzów muzyki barokowej.

Podczas Międzynarodowego Festiwalu Bursztynowego – Opera Europy, w Filharmonii Kaliningradzkiej oraz Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, wykonywał partie z oper takich jak Wesele Figara, Rigoletto czy Traviata. Wystąpił również na XIX edycji Międzynarodowego Festiwalu im. Ady Sari, podczas którego wykonywał partie solowe w kantatach J.S. Bacha.

W 2017 roku został wytypowany z grona najlepszych studentów Akademii Muzycznej do wzięcia udziału w mistrzowskich kursach z interpretacji i wykonawstwa polichóralnej muzyki barokowej prowadzonych przez Josa Van Veldhovena.

Od 2012 roku zatrudniony jest na etacie artysty wokalisty w Chórze Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, gdzie z powodzeniem wykonuje różne partie wokalne zarówno chóralne jak i solowe, poszerzając przy tym swój repertuar i zdobywając wokalne doświadczenie.

Jest członkiem Męskiego Zespołu Wokalnego Filharmoników Krakowskich, z którym wykonuje koncerty z cyklu Cafe Bodo, Hity Brodway’u oraz wiele innych. Od 2016 roku współpracuje również z oktetem wokalnym Octava Ensemble.

Bartłomiej Chorąży jest współzałożycielem zespołu wokalnego Cracow Baroque Consort.

Występował pod batutą znakomitych dyrygentów takich jak Alexander Liebreich, Ola Rudner, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Evgen Savchuk, Helmuth Rilling, Roland Bader, Charles Olivieri-Munroe, Łukasz Borowicz, Jacek Kaspszyk czy Jos Van Veldhoven.

Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie śpiewu solowego dra hab. Jacka Ozimkowskiego. Swój warsztat wokalny doskonali również współpracując z Dariuszem Grabowskim.

Oskar Koziołek – Goetz

Bas

Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. Opolu, Uniwersytetu Opolskiego oraz Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Włodzimierza Zalewskiego Śpiewak podejmujący wielostronną działalność muzyczną w kraju i zagranicą, związany m. in. z zespołami Rundfunkchor Berlin oraz Solistenensemble Phoenix16. Wykonuje muzykę zróżnicowaną stylistycznie, od baroku po prawykonania kompozycji współczesnych, nominowany wraz z zespołem Solistenensemble Phoenix16 do Fryderyka za „Passio“ Dariusza Przybylskiego.

Na przestrzeni lat dwie pasje – muzyka i podróże – zawiodły go m. in. do Chin, Izraela, RPA, Singapuru, Indonezji, Malezji, Indii oraz do większości krajów Europy, włączając Gruzję i Islandię. Śpiewał w uznanych na świecie salach koncertowych jak Royal Albert Hall w Londynie, Tonhalle w Zurychu, Filharmonia Berlińska, Konzerthaus Berlin, wiedeńska Kunsthalle, Megaron w Atenach. Brał udział w projektach pod dyrekcją Riccardo Mutiego – Festiwal Vie dell’Amicizia w Ravennie oraz Pfingstfestspiele w Salzburgu.

Wystąpił z recitalem kantat barokowych na festiwalu Uckermärkische Musikwoche, współpracował z Preussisches Kammerorchester Prenzlau. Współpracuje z krakowskim Kolegium Muzyki Ewangelickiej, z którym w ramach jubileuszu 500-lecia Reformacji wystąpił m.in. na Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, na Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie oraz na XIV Dniach Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim. Wraz z Solistenensemble Phoenix16 brał kilkakrotnie udział w festiwalach Ultraschall oraz Mäerzmusik, a podczas greckiej edycji wystawy Documenta 14 (Documenta Kassel) wykonał z tym zespołem w Atenach „Horos Meteoros“ Jakoba Ullmanna, uznawanego za jednego z najciekawszych współczesnych kompozytorów niemieckich.

Na festiwalu im. C. M. Webera w Pokoju (2018) wykonał kantatę J. S. Bacha „Ich habe genug“. Brał udział w festiwalu Dobrodzień Classic (2017, 2018). Organizator i wykonawca cyklu Opolskich Koncertów Pasyjnych 2019, solista w koncercie doktorskim Anny Sikory „Śląska muzyka oratoryjna – msze Maxa Filkego“ w Filharmonii Opolskiej, beneficjent tegorocznej edycji programu grantowego Fundacji Górażdże – Aktywni w Regionie.

Dyrygent chóru Mniejszości Niemieckiej „Glogovia“ z Głogówka. Współpracownik tamtejszego Śląskiego Festiwalu im. Ludwika van Beethovena. Instruktor wokalny chórów i zespołów śpiewaczych MN regionu opolskiego. Jako solista współpracuje regularnie z Młodzieżową Orkiestrą Dętą Leśnica, reprezentując region m.in. na Festiwalu Kultury Niemieckiej 2018 w Hali Stulecia we Wrocławiu. Od roku 2017 współpracuje z Moniką Bachowską, kiedy to na jubileuszu 20- lecia orkiestry „Fresco sonare“ wykonał partię solową w kantacie J. S. Bacha „Wachet auf, ruft uns die Stimme“.

Festiwal Muzyki Fortepianowej im. Marii Turzańskiej w Jarosławiu – Requiem d-moll (KV 626) W.A. Mozart

Requiem d-moll w Kolegiacie pw. Bożego Ciała w Jarosławiu [W...

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie