Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Patrzą w niebo przez teleskop w Arizonie. Czy przed nimi kolejne ciekawe odkrycie?

Hubert Lewkowicz
Członkoweie Koła Astronomicznego w ZSTiO. Szukasz  więcej informacji?  Wejdź na stronę www.zstiojar.edu.pl.
Członkoweie Koła Astronomicznego w ZSTiO. Szukasz więcej informacji? Wejdź na stronę www.zstiojar.edu.pl. Archiwum koła
Młodzi astronomowie z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu, bez opuszczania Podkarpacia obserwują niebo przez teleskop w Arizonie. Jest to możliwe dzięki amerykańskiemu programowi Hands-On Universe.

- Możemy korzystać z obserwatorium edukacyjnego Ironwood North Observatory (INO), z dwóch w pełni zautomatyzowanych teleskopów, co pozwala na kierowanie nimi drogą internetową po wcześniejszej rezerwacji u prof. Lecha Mankiewicza, koordynatora projektu w Polsce - tłumaczy Anna Rosiak, nauczycielka fizyki i opiekunka Koła Astronomicznego w ZSTiO.

Jedna z kilku szkół w Polsce

Uczniowie mogą więc bez zarywania nocy obserwować niebo na drugiej półkuli. Teleskop jest do ich dyspozycji w czwartki i soboty przez kilka godzin. Niebo obserwują zresztą nie tylko członkowie koła. - Dostęp do obserwacji ma tylko kilka szkół w Polsce, dlatego staramy się, aby wykorzystały tę możliwość również klasy, które mają w programie budowę oraz ewolucję wszechświata, czyli wszystkie klasy pierwsze oraz klasy z rozszerzoną fizyką - podkreśla Anna Rosiak.

W trakcie lekcji uczniowie pod nadzorem nauczyciela wpisują odpowiednie współrzędne, a potem wykonują zdjęcia obiektów.

W ten sposób na jednej lekcji można zobaczyć, jak wygląda gromada kulista, galaktyka spiralna czy mgławica planetarna. Obsługa teleskopów odbywa się w języku angielskim, wiec przy okazji młodzież poznaje też podstawy języka technicznego - dodaje nauczycielka fizyki.

Młodzież z Koła Astronomicznego w ZSTiO wykonuje bardziej zaawansowane prace. Uczniowie robią na przykład fotografie obiektów z użyciem filtrów, a następnie - przy pomocy programów graficznych - badają jasności gwiazd zmiennych. - Aby wykonać jedno niezłe zdjęcie potrzeba kilku godzin, nierzadko praca w programie graficznym trwa dłużej niż samo naświetlanie - mówi o pracy swoich uczniów opiekunka koła.

Młodzi astronomowie ze szkoły zwanej w Jarosławiu „mechanikiem” wykorzystują każdą okazję do obserwacji nieba. Niedawno wraz z opiekunką koła uczestniczyli w obserwacji całkowitego zaćmienia Księżyca. Zjawisko zwane „krwawym Księżycem” uwiecznione na zdjęciach i filmie można oglądać na stronie internetowej szkoły.

Odkryli nieznaną planetoidę

Na początku tego roku zespół badawczy pod kierunkiem Anny Rosiak uczestniczył w odkryciu nieznanej planetoidy, w ramach projektu International Astronomical Search Collaboration. Praca jarosławskich uczniów polegała na obróbce danych pochodzących z potężnego teleskopu Pan-STARRS, który znajduje się na Hawajach. Członkowie Koła Astronomicznego w ZSTiO analizowali zdjęcia obiektów, które zostały zakwalifikowane jako nieznane.

Obserwacje te zakończyły się sukcesem. Prawdopodobnie w tym roku szkolnym młodzi astronomie w „mechanika” wezmą udział w kolejnej edycji tego projektu.

_________________________________________________________________________________________________________