Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mieszkanka gminy Laszki myślała, że rozmawia z konsultantem. Straciła ponad 55 tys. złotych

OPRAC.: wt/KWP
- Pamiętajmy, że gdy pracownik banku prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczych oraz namawia także do instalacji dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustwem - przestrzegają policjanci
- Pamiętajmy, że gdy pracownik banku prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczych oraz namawia także do instalacji dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustwem - przestrzegają policjanci
31-letnia mieszkanka gminy Laszki była przekonana, że odebrała połączenie od konsultanta instytucji finansowej, a następnie od pracownika banku i na ich polecenie zainstalowała na komputerze aplikację do zdalnej obsługi. Kobieta straciła ponad 55 tys. złotych.

W czwartek, policjanci z jarosławskiej komendy otrzymali zgłoszenie w sprawie oszustwa, którego ofiarą padła 31-letnia mieszkanka gminy Laszki. Z relacji kobiety wynikało, że odebrała telefon od mężczyzny, który przedstawił się jako konsultant jednej z instytucji finansowej.

Rozmówca poinformował, że wniosek kredytowy na dane osobowe kobiety został rozpatrzony pozytywnie. 31-latka była bardzo zaskoczona tym faktem, ponieważ nie składała żadnego wniosku o udzielenie kredytu, o czym poinformowała konsultanta.

Mężczyzna oświadczył, że anuluje wniosek, ale musi wysłać alerty do banków, w których kobieta posiada konta. W rozmowie 31-latka podała mu nazwy banków prowadzących jej rachunki.

Po chwili na telefon kobiety zadzwonił „konsultant” banku, w którym rzeczywiście posiada konto. Samo połączenie wydawało się wiarygodne, ponieważ wyświetlił się numer infolinii banku. W trakcie tej rozmowy, mężczyzna poinformował, że dzwoni w sprawie zgłoszonego alertu odnośnie próby zaciągnięcia kredytu. Oświadczył, że zgłosi sprawę na policję, ale wcześniej musi zostać przeprowadzona procedura bezpieczeństwa, w trakcie której kobieta musi pobrać i zainstalować oprogramowanie o nazwie AnyDesk.

Zaniepokojona sytuacją i niczego nieświadoma kobieta, zgodnie z podanymi podczas rozmowy instrukcjami, zainstalowała na swoim komputerze aplikację. Postępowała zgodnie z poleceniami rozmówcy i potwierdzała przelewy kodów autoryzacyjnych SMS jakie do niej przychodziły. Była przekonana, że rozmawia z pracownikiem banku, a jej pieniądze, jak podał rozmówca, trafią na konto tymczasowe. Nie wiedziała, że w ten sposób oddała kontrolę nad swoim komputerem oszustowi. Kosztowało ją to ponad 55 tys. zł.

Policja apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie jakichkolwiek usług finansowych lub bankowych.

- Pamiętajmy, że gdy pracownik banku prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczych oraz namawia także do instalacji dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustwem - podkreślają funkcjonariusze.

W żadnym wypadku nie należy instalować zalecanych aplikacji i podawać kodów. Każdy, kto otrzyma telefon, rzekomo z banku, w celu instalacji aplikacji typu TeamViewer, QuickSupport, AnyDesk, powinien jak najszybciej zgłosić ten fakt na policję i poinformować o takiej sytuacji bank, w którym posiada konto. Zainstalowanie tych aplikacji powoduje, że oszust zyskuje swobodny dostęp do naszych haseł czy danych do logowania.

Zobacz też: Czy możliwa jest stabilizacja stóp procentowych?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Mieszkanka gminy Laszki myślała, że rozmawia z konsultantem. Straciła ponad 55 tys. złotych - Nowiny

Wróć na jaroslaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto