Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Będą biegać, skakać i robić przysiady na kładce w Przemyślu

Łukasz Solski
Łukasz Solski
Dobiegają końca prace związane z budową kładki dla pieszych i rowerzystów nad rzeką San w Przemyślu. Przeprawa połączyła już dwa deptaki. Teraz przyszedł czas na statyczne i dynamiczne próby obciążeniowe z ponad 70-tonowym balastem i udziałem 80 osób.

Testowe obciążenie

W czwartek godz. 8.00 rozpocznie się statyczna próba obciążeniowa kładki. Na konstrukcji przeprawy zostaną umieszczone balasty o łącznej masie ponad 70 ton, co jest równe wadze blisko 900 osób. Przed czwartkową operacją pracownicy jednostki badawczej wykonującej próbne obciążenie, zamontowali czujniki w kilku charakterystycznych punktach konstrukcji kładki: na powierzchni dolnej i górnej dźwigarów, na linach stalowych podwieszających kładkę, stalowym pylonie oraz żelbetowych podporach. Czujniki będą badać ugięcia, naprężenia i osiadania podpór.

Po tych próbach, w piątek ok. godz. 9.00, rozpoczną się próby dynamiczne. Weźmie w nich udział ok. 60 uczniów Zespołu Szkół Elektronicznych i Ogólnokształcących im. Prof. Janusza Groszkowskiego w Przemyślu oraz ok. 20 studentów Politechniki Rzeszowskiej.

Próby obciążeniowe polegać będą na kilku wejściach na kładkę grup osób o różnej liczebności, które będą chodzić, biegać, tupać i skakać po obiekcie, na wyraźne sygnały osoby prowadzącej. Będzie m.in. przejście swobodne, bieg swobodny, przejście zsynchronizowane oraz synchroniczne przysiady. W tym czasie czujniki będą rejestrowały, jak kładka zachowuje się, gdy korzysta z niej równocześnie tyle osób - informuje Mirosław Gucwa, Menadżer Projektu, Skanska.

- Dokonamy pomiarów ugięć i przemieszczeń kładki pod wpływem obciążenia ruchem pieszych. Wszystko po to, aby być pewnym, że ugięcia nie są większe od tych, które przewidziano w projekcie. Próby obciążeniowe odbędą się niezależnie od pogody.

Kładka równolegle prostopadła

Konstrukcję kładki tworzy stalowy pylon o wysokości 38 m wraz z dwoma dźwigarami z drewna klejonego o wysokości 155 cm i długości 138 m, stężonymi stalowym rusztem. Dźwigary są jednocześnie balustradami. Kładka została podwieszona za pomocą 24 stalowych lin o średnicy 32 oraz 40 mm. Jej pokład oraz wewnętrzne obicie zostały wykonane z drewna kompozytowego odpornego na działanie warunków atmosferycznych. Cała konstrukcja waży blisko 175 ton.

Montaż kładki odbywał się na terenie zalewowym, równolegle do brzegów rzeki. Wynikało to z braku możliwości ingerowania rusztowaniami tymczasowymi w koryto rzeki, gdyż teren ten znajduje się w zabytkowej części miasta oraz jest objęty projektem Natura 2000. Następnie kładka została obrócona o 90 stopni i w ten sposób połączyła ulice Wybrzeże Józefa Piłsudskiego z Wybrzeżem Ojca Św. Jana Pawła II.

_________________________________________________________________________________________________________
Zobacz także: Kładka w Przemyślu zawisła już nad Sanem

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaroslaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto