Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zabytkowy dworzec kolejowy w Radymnie został zmodernizowany. Od dziś jest otwarty dla podróżnych

Klaudia Oronowicz-Chudzik
Klaudia Oronowicz-Chudzik
Dziś pierwsi podróżni mogli skorzystać z dworca PKP w Radymnie otwartego po przebudowie. Dworzec pochodzący z 1898 roku został odnowiony z dbałością o historyczne detale, przy jednoczesnym wprowadzeniu współczesnych standardów. Wprowadzono szereg usprawnień i zabezpieczeń. Łączny koszt inwestycji to ponad 6 mln złotych brutto. Modernizacja obiektu została dofinansowana ze środków unijnych.

Przebudowa dworca w Radymnie rozpoczęła się jesienią 2019 roku i jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Modernizacja obiektu została dofinansowana ze środków unijnych, w kwocie około 5 mln złotych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

– Fundusze Unijne poprzez znaczne dofinansowanie różnego rodzaju projektów kolejowych przyczyniają się do poprawy oblicza polskiej kolei. Równolegle widać wpływ środków UE na poprawę wizerunku mniejszych miejscowości, w których obiekty infrastruktury kolejowej, niejednokrotnie o znaczeniu historycznym, często podkreślają wyjątkowy charakter zabudowy miejskiej. Takim przykładem jest otwierany dzisiaj dworzec w Radymnie, zmodernizowany dzięki środkom z POIiŚ

– mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Dworzec w Radymnie łączy w sobie historię i teraźniejszość

Przez półtora roku pochodzący z 1898 roku dworzec wraz z najbliższym otoczeniem przeszedł prawdziwą metamorfozę z poszanowaniem dla jego historycznego charakteru. Renowacji poddano elewacje budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Dzięki badaniom przywrócono im oryginalny kolor. Na wzór historycznej odtworzono też stolarkę okienną i drzwiową, a także poszycie dachowe wykonane z tzw. dachówki romańskiej. Uwagę przyciąga również semaforowo zawieszony zegar umieszczony na elewacji budynku od strony peronów.

– Dworzec w Radymnie to kolejny już budynek na kolejowej mapie Polski, który łączy w sobie historię i teraźniejszość. Obiekt odzyskał historyczny blask przy jednoczesnym zachowaniu współczesnych standardów związanych z ekologią, bezpieczeństwem i dostępnością. Koszt zakończonej inwestycji to ponad 6 mln złotych

– mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Projekt przebudowy obiektu opracowała pracownia projektowa An Archi Group Sp. z o.o., a wykonawcą prac była firma TEXOM Sp. z o.o.

Komfort podróżnych

W ramach przebudowy, poza poprawą wyglądu, zadbano również o komfort podróżnych, w tym w szczególności osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Na dworcu zlikwidowano bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień, takich jak: ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy mapy dotykowe z planami dworca.

Ekologia i bezpieczeństwo

Na dworcu zamontowano energooszczędne oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Natomiast w celu ograniczenia strat ciepła wykonano ocieplenie budynku od wewnątrz oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. W celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody zamontowane w budynku urządzenia i systemy będą nadzorowane przy pomocy systemu BMS (Building Management System). Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – poprawie uległo bezpieczeństwo osób i mienia.

Wnętrze budynku

Najważniejszą przestrzenią jest hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni, w sąsiedztwie którego zlokalizowano toalety, a także powierzchnię, na której w przyszłości będzie działać prowadzona przez samorząd lokalny instytucja społeczno-kulturalna. Wykończenie przestrzeni holu łączy w sobie elementy historyczne ze współczesnymi, co daje interesujący efekt wizualny. Oprócz ławek, gablot na rozkład jazdy, elektronicznych tablic przyjazdów i odjazdów pociągów, systemu informacji głosowej, szczególną uwagę zwraca odtworzona na wzór oryginalnej posadzka ceramiczna złożona z białych i czerwonych płytek układanych w karo z interesującym wzorem ornamentalnym na brzegach. Z kolei ściany pomalowano na kolor jasnego beżu, a w górnej ich części przywrócono obicie wykonane z desek.

Otoczenie dworca

Na nowo wykonano nawierzchnię chodników i parkingu, na którym wyznaczono 23 miejsca postojowe, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami i jedno do postoju chwilowego. W sąsiedztwie elewacji wschodniej budynku zamontowano stojaki rowerowe. Całość nowej aranżacji terenu dopełniają elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie, balustrady) oraz uporządkowane tereny zielone.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najlepsze atrakcje Krakowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaroslaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto