Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z Lubaczowa do Doliny Krzemowej. Estimote Jakuba Krzycha z kolejnym sukcesem

Kamil Jaworski
Firma, którą współtworzy pochodzący z Lubaczowa Jakub Krzych, dostała dotację prawie 11 mln dolarów. Pieniądze zapewnią rozwój firmy i jej flagowego projektu „beacona”.

Start-up Estimote otrzymał na początku tego roku 10,7 mln dolarów dofinansowania od inwestorów z amerykańskiej Doliny Krzemowej. Nie jest to pierwszy sukces firmy, w 2013 roku zdobyła dotację w wysokości 3,1 mln dolarów.

Wyjście z pomysłem poza Europę jest konieczne

Estimote założyli w 2012 roku Jakub Krzych, absolwent Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Lubaczowie i informatyki na UJ w Krakowie oraz Łukasz Kostka pochodzący z Bielska-Białej, absolwent automatyki i robotyki na AGH w Krakowie. Poznali się przy pierwszym projekcie Jakuba o nazwie AdTaily. Lubaczowianin podkreśla często w wywiadach, że do rozkręcenia projektów Estimote na taką skalę, konieczne jest wyjście z pomysłami do amerykańskich inwestorów, ponieważ europejscy podchodzą do tego zupełnie w inny sposób. Według niego w Europie inwestorzy oczekują wieloletnich planów działania, co przy nowych technologiach jest niewykonalne. Krakowska firma, którą wraz z dwoma Polakami kieruje jeszcze Amerykanin Steve Cheney, poza siedzibą w Krakowie otworzyła już swoje oddziały w Nowym Jorku i San Francisco. Zatrudniają dzisiaj ok. 50 osób.

Beacon, czyli czujnik służący nawigacji

Projekt, którym chcą podbić rynek, to bezprzewodowe nadajniki w kształcie kamieni szlachetnych. Są to małe komputery wyposażone w technologię BLE (Bluetooth Low Energy). Poprzez technologię Bluetooth, beacony mogą komunikować się z aplikacją w naszym smartfonie i podpowiedzieć o promocji w sklepie, do którego się właśnie zbliżamy, wskazać drogę, czy poinformować nas o wielu innych przydatnych rzeczach, które znajdują się w pobliżu. Sensory z bezprzewodowym nadajnikiem, można przytwierdzić do praktycznie każdej rzeczy. Dzięki beaconom można również tworzyć np. systemy wspomagania dla osób cierpiących na zaburzenia pamięci czy formy nawigacji dla osób niepełnosprawnych. Firma liczy na to, że ciągle będą pojawiać się nowe pomysły na ich wykorzystanie i że jej produkty zrewolucjonizują nie tylko marketing. Beacony funkcjonują już w USA i Wielkiej Brytanii, były także już testowane w kilku polskich galeriach handlowych.

Przeszli przez YCombinator i Demo Day

YCombinator to amerykański fundusz dla start-upów, którego finalnym momentem jest Demo Day, na którym młodzi przedsiębiorcy mają 2 minuty, żeby przekonać do swojego projektu najważniejszych inwestorów z Doliny Krzemowej. Dzięki temu w 2013 roku uzbierali ponad 3 mln dolarów na rozwój firmy i jej projektów.
Beacony to nie jedyne produkty od Estimote, które mogą zrewolucjonizować handel detaliczny w przyszłości. Firma tworzy także „stickery” - bardzo podobne do beaconów czujniki w formie naklejek, które można umieszczać na przeróżnych obiektach jak np. rower czy obroża psa. Dzięki komunikacji pozwalają one później lokalizować te obiekty w pomieszczeniach. Ważnym produktem od Estimote jest „Indoor Loctation”, czyli system nawigacji wewnątrz budynków.

Z Lubaczowa do Doliny Krzemowej

Jakub Krzych jest żywym dowodem na to, że nawet pochodząc z małego miasteczka, warto mieć swoje cele i marzenia. Dzięki swojej kreatywności i nieustannym zdobywaniu wiedzy, zdobył uznanie najważniejszych inwestorów nowych technologii na świecie, stawiając swoje pierwsze kroki do kariery w liceum w Lubaczowie.
__________________________________________________________________________________________________
Zobacz też:
Nowoczesne drony z Podkarpacia [WIDEO]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaroslaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto